Jazz in Focus 2

Voor het improviseren op akkoordenschema’s van de bekende jazz standards uit het ‘Real Book’ heb je , buiten goede oren, ook kennis van akkoordenopbouw en toonladders nodig. In de 10 les units van de delen 1 en 2 van Jazz in Focus leer je stapsgewijs de meest voor- komende progressies te hanteren.

In dit deel ligt de nadruk op mineur toonsoorten en worden items uit deel 1 herhaald. Nog meer dan in deel 1 speel je in deel 2 meer-
stemmige thema’s met improvisatie voorbeelden, korte technische etude’s en ideeën voor licks.

Deze methode is zeer praktisch in gebruik en overzichtelijk opgesteld en bevat buiten de theoretische uitleg ook techniek- en solfège
oefeningen om de velen soorten akkoord progressies te begrijpen, te horen en herkennen. Door de oefeningen in deze reeks te bestuderen zal je meer technische en creatieve mogelijkheden ontwikkelen voor improvisaties.

Beluister hier een compilatie van de  meespeel CD-Jazz in Focus deel 2.

 

Om een indruk te krijgen van het start-niveau vind je hieronder een sample van les 1.

Eb sax partituur van ‘Autumn in Birdland’

Bb sax partituur van ‘Autumn in Birdland’

C  fluit partituur van ‘Autumn in Birdland’

Check@web

In de boeken van Blues in Focus staan in elke les unit verwijzingen naar geluids- en filmfragmenten. Zij hebben betrekking op de muziekstijl en het onderwerp van de betreffende les unit. Het beluisteren / bekijken van de fragmenten zet de lessen in deze methode in een breder perspectief.

– Les Unit 6 –

 

Cubop

We beginnen dit deel met een Latin achtig stuk waar je vooral ook de bebop licks uit Jazz in Focus-1 op kwijt kunt. Luister maar eens naar Dizzy Gillespie’s solo in het intro van “Manteca” of de beroemt geworden altsax solobreak van Charlie Parker in “A Night In Tunis”. Een moderne versie van dit stuk, waar overigens de spetters vanaf vliegen!! maakte Soul zangeres Chakka Khan. Als laatste track vind je een play along van A Night In Tunis in een medium thempo.

Het was trompettist Dizzy Gillespie die rond 1950 zijn Bigband aanvulde met percussionisten uit Cuba en zo de Jazzstijl “Bebop” vermengde met de “Mambo” uit Cuba. De “Cu-bop” was geboren. Andere bekende Cubop composities zijn: On Green Dolphin Street, Nica’s Dream en Afro Blue.

Download hier de partituur van Cubop Avenue.

Baritonsax partituur van ‘ Cubop Avenue’

– Herhaling Les Unit 3 –

Jazz Ballades

Er zijn gelukkig heel wat mooie jazz ballades geschreven; luister hier maar eens naar een paar van mijn favorieten: “Loverman” door Sonny Stitt, “Peacocks” door Brandfort Marsalis, “Round Midnight” in de uitvoering van Sting (en zoek ook, als je er nog niet genoeg van hebt, Body&Soul, Nature Boy of Angel Eyes).

Door het langzame tempo krijg je als saxofonist veel speelruimte qua ritmiek en je moet nu echt op zoek naar de “mooie noten”. Je kennis van de verschillende akkoorden komt nu goed van pas!

Iedere jazz muzikant heeft wel één of meer favoriete jazz ballades om te spelen.

Zo kon altsaxofonist Sonny Stitt als geen ander het stuk “Lover Man” ten gehore brengen……

Het akkoordenschema van “Lover Man” heb ik als basis gebruikt voor het stuk “Blues After Midnight” omdat veel lesstof die we eerder hebben behandeld hier in terug komt; het is een bijzonder fijn akkoordenschema om over te improviseren!

Body&Soul

Nog een favoriete Ballade is het stuk ‘Body & Soul’; en dan de versie uit 1939 van Coleman Hawkins.
Listig omspeelt hij hier het thema, voegt geavanceerde harmonieën en alteraties toe , bedenkt nieuwe melodieën;
hier zijn eigenlijk al de eerste contouren te herkennen van wat later `Bebop` zou gaan heten.
Door zijn sterke persoonlijke stijl kreeg hij veel volgelingen als bij voorbeeld Dexter Gordon, Ben Webster en Sonny Rollins.

Er is ook nog een versie van Body & Soul uit 1943 van een nog jonge Charlie Parker (23 jr) met een frivole uitvoering.
Duidelijk is hier zijn eigenzinnige stijl te herkennen die hij klaarblijkelijk al op zo`n jonge leeftijd aan het ontwikkelen was. Parker heeft in zijn improvisatie wel een andere stijl van spelen (grote intervallen en snelle fragmenten) toch is er in deze opname nog een dikke vleug Coleman Hawkins te bespeuren!

Een nog modernere aanpak van deze Ballad had later John Coltrane; hij voegde zijn eigen akkoord-progressies , ook wel  “Coltrane-changes” genoemd, toe.

– Les Unit 7 –

Sentimental Mood……
In deel 2 van “Jazz in Focus” vind je veel stukken in de mineur toonsoort. Liedjes uit het bekende Real Book repertoire als ‘The Autumn Leaves’,’Lullebey Of Birdland’ en ‘Bernies Tune’ hebben zo’n typisch mineurkarakter van sentiment en melangolie. In LesUnit 7 leer je met welke licks, toonladders en akkoordnoten je dit karakter kunt benaderen/benadrukken. Luister hier naar de prachtige sound van alt saxofonist Phill Woods met composities als “Lullebey of the Leaves”en “The Autumn Thiefes” uit 1998.

– Les Unit 8 –

Turn-around en de dominanten sequens van het Rhythm schema.

In deze Les Unit nemen we het Rhythm schema, afgeleid van “I Got Rhythm” van George Gerswin, onder de loep.
Als aankomend jazz muzikant moet je op zijn minst het Blues- en Rhythm schema onder de knie hebben……       Eerst oefenen we de majeur turnaround van het A gedeelte. Het Btje bestaat uit een dominanten keten die we eerder in Les Unit 3 (Jazz in Focus deel 1)  hebben geleerd.

Er bestaan veel jazz/bebop thema’s die het schema van I Got Rhythm als basis hebben: Oleo, Thrifting From A Riff, Anthropology, en vele anderen…..

– Les Unit 9 –

Hardbop

De Hardbop jazz ontstond rond 1950 en is doordrenkt met Blues en Gospel invloeden.
Meer nog dan bij de bebop zijn hier de arrangementen en groepsdynamiek belangrijk.

Centrum van ontstaan was New York en de stijl wordt daarom ook aangeduid als Eastcoast Jazz.

Het waren vooral de band van Art Blakey & JazzMessengers, saxofonist Wayne Shorter en trompettist Freddy Hubard die met de Hardbop stijl hun belangrijkste opnamens maakten.

– Les Unit 10 –

Fusion

In de jaren 1970 en `80 kwam de Fusion in zwang. Het woord zeg het eigenlijk al, Fusion, een “miks” van
verschillende stijlen…..

Miles Davis kwam in 1969 met zijn baanbrekende platen “Bitches Brew” (Heksen Brouwsel) en
“In A Silent Way” uit, waar hij experimenteerde met elektrisch instrumentarium (gitaar en toetsen)
rock en jazz invloeden. Het is muziek die een meditatieve/beschouwende sfeer oproept, geen ingewikkelde akkoorden schema’s maar wel zeer veel vrijheid in improvisatie, expressie en ritmiek. Je moet even de tijd nemen om het te beluisteren, laat je meenemen door het verhaal van deze muziek, je zult het zeker gaan waarderen!!

De Fusion van nu klinkt alweer heel anders als we luisteren naar Bands als de Yellow Jackets met altsaxofonist
Marc Russo, Weather Report met saxofonist Whayne Shorter, Casiopea, SpyroGira, MessoForte.. en vele anderen.
Boven aan mijn favoritenlijst staat toch wel de band “Steps Ahead”, met bandleider Vibrafonist Mike Manierie en mijn favorite saxofonist Micheal Brecker (zie ook The Brecker Bross.)
Andere saxofonisten die zich op het Fusion pad begeven: Bob Berg, Kirk Whalum, Nelson Rangel, Eric Marienthal,
Bob Minster, Tom Scott, David Sanborn, Kenny Garred ………. genoeg om nog te ontdekken!