Blues in Focus 2

De lesboeken “Blues in Focus” zijn zeer geschikt voor het ontwikkelen en uitbreiden van improvisatievaardigheden. De verschillende muziekstijlen op de CD laten zien dat de bluestoonladders, naast de bluesstijl, ook een bron van inspiratie leveren in de Jazz, Pop, Funk en Soulstijl.

In deel 1 gaat veel aandacht naar jazzarticulatie, timing en de bluesvorm . Deel 2 richt zich meer op de theoretische kant van de akkoorden in bluesschema`s

De reeks “Blues in Focus” is zowel bruikbaar voor individuele les- als voor groepslesvormen. Naast etudes, oefeningen voor techniek en muzikaal geheugen is deze methode attractief door de 3 -en 4 stemmige arrangementen van thema`s, backgrounds, saxspecials en door solovoorbeelden. Al met al een breed toepasbare lesmethode. Het plezierig met elkaar musiceren staat voorop !

Beluister hier een compilatie van de  meespeel CD-Blues in Focus deel 2.

Om een indruk te krijgen van het start-niveau vind je hieronder een sample van les 1.


Eb sax partituur van ‘Lucille’

Bb sax partituur van ‘Lucille’

C  fluit partituur van ‘Lucille’

Check@web

In de boeken van Blues in Focus staan bij elke les unit verwijzingen naar geluids- en filmfragmenten.
Zij hebben betrekking op de muziekstijl en het onderwerp van de betreffende les unit.
Het beluisteren / bekijken van de fragmenten zet de lessen in deze methode in een breder perspectief.

– Les Unit 6 –

W.C Handy – “Vader” van de Blues – noteerde als eerste traditionele blues thema`s.

Musicoloog, componist en trompettist William Christopher Handy -geboren in 1873 Florence (Alabama)- beweerde in 1903 de “Blues” te hebben ontdekt nadat hij in Memphis een muzikant “slide”gitaar hoorde spelen.

Hij legde als eerste de traditionele Blues melodieën, thema`s en compositie`s vast op papier, vandaar dat hij ook wel de “vader” van de Blues wordt genoemd.

Enkele van deze traditionele Blues stukken zijn: Memphis Blues, St Louis Blues, Beale Street Blues en Atlanta Blues. Luister hieronder naar een aantal voorbeelden van historische Blues thema`s.

– Herhaling Les Unit 3 –

Electric City Blues – Chicago Blues

B.B. King scoort in 1951 met “Three O`Clock Blues” zijn eerste hit, en wordt daarmee de “King” van de Electric City Blues ofwel Chicago Blues.

Hij introduceerde een nieuwe stijl van gitaarspel en noemt zijn “geliefde” gitaar Lucille.

Latere generatie blues gitaristen waar de speelstijl van BB King nog is te herkennen zijn bij voorbeeld Eric Clapton en Garry Moore.

– Les Unit 7 –

Jazzrock

Aan amusementswaarde verloor de akoestische Jazz het in de `60 er  jaren  van de toen populaire muziek van Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan en James Brown. Er waren daarom verschillende jazz muzikanten en -groepen die éénerzijds overgingen op een mengeling van Jazz met Soul, gospel en rhythm & Blues invloeden; Deze muziek kreeg het predicaat “Soul Jazz”.

Anderzijds was er Jazz met Rock invloeden, ook wel Jazzrock genoemd, in de vorm van “rechte” Rock grooves en het gebruik van elektrische instrumenten (elektrisch gitaar, bas en het gebruik van Fender Rhodes of synthesizer). Vooral platenmaatschappijen hoopten met deze muziek een groter publiek te bereiken.

  • Door het verder fuseren van Jazz met Soul/Funk, Rock en/of Latin elementen wordt nu vaker de term Fusion gebruikt. De eerste Jazzmuzikanten die pionierden met de nieuwe fusies van Jazzrock en Soul/Funk waren:
  • Herbie Hancock met zijn band “Headhunters”,
  • The Crusaders (voorheen The Jazz Crusaders toen ze nog hardbop jazz speelden),
  • Trompettist Freddie Hubbard (Red Clay!), Chick Corea en zijn band Return to Forever,
  • De samenwerking tussen toetsenist  Jo Zawinul en saxofonist Wayne Shorter leverde de succesvolle band Weather Report op;
  • En niet in de laatste plaats natuurlijk Miles Davis die in 1969 belangrijke Jazz rock-fusion albums afleverde in de vorm van “In A Silent Way” en  “Bitches Brew”.

Heb je de derde les unit van ‘Blues in Focus’ deel 2 bestudeerd, dan kun je op het nummer ‘Cold Duck Time’ van saxofonist Eddie Harris een improvisatie spelen…..

Partituren Cold Ducktime

Eb.ColdDuckTime

Bb.ColdDuckTime

C.ColdDuckTime

– Les Unit 8 –

Op zoek naar de “mooie noten” (geen geluids- filmfragmenten)

– Les Unit 9 –

Swing – en de aanloop naar Bebop

De solo (Within Rifle Range op blz. 22) refereert in sterke mate aan die van charlie Parker op Billie`s Bounce -en de swing van I. Jaquet.

Texas tenor Illinois Jacquet speelde in de bigband van vibrafonist / drummer Lionell Hampton. Hij werd wereldberoemd met zijn solo op Flying Home. Zijn handelsmerk was zijn grote, soms scheurende, geluid allá  Coleman Hawkins en Ben Webster. Ook de heftige swing in zijn timing node het publiek tot meebewegen…..

– Les Unit 10 –

Easy Tune – Soul Bossa Nova

In de jaren `60 en `70 kwam de op latin- en soul groove geënte Easy Tune in zwang (ook wel soul bossa nova). Het is een zeer dansbare groove.

Trompettist Lee Morgan kwam in 1964 met een nieuwe groove in het stuk “Sidewinder”.

Quisney Jones componeerde  zijn stuk “Soul Bossa Nova” voor bigband, dat je misschien herkent als de film-tune van Austin Powers.

Met de Nederlandse band New Cool Collective  werd de Easy Tune ook in Nederland zeer populair.

Een laatste uitdaging om deze speciale versie van ‘Pick Up The Pieces’ te leren spelen met CD track 8 van ‘Blues in Focus meespeel CD. Let op: De vorm in deze versie is anders dan die van het origineel!

Partituren Pick Up The Pieces

Eb.PickUpthePieces

Bb.PickUpthePieces

C.PickUpthePieces