Blues in Focus 1

De lesboeken “Blues in Focus” zijn zeer geschikt voor het ontwikkelen en uitbreiden van improvisatievaardigheden. De verschillende muziekstijlen op de CD laten zien dat bluestoonladders, naast de bluesstijl, ook een bron van inspiratie leveren in de Jazz, Pop, Funk en Soulstijl.

In deel 1 gaat veel aandacht uit naar jazzarticulatie, timing en de bluesvorm . Deel 2 richt zich meer op de theoretische kant van de akkoorden in bluesschema`s.

De reeks “Blues in Focus” is zowel bruikbaar voor individuele les- als voor groepslesvormen. Naast etudes, oefeningen voor techniek en muzikaal geheugen is deze methode attractief door de 3 -en 4 stemmige arrangementen van thema`s, back grounds, sax specials en door solovoorbeelden. Al met al een breed toepasbare lesmethode. Het plezierig met elkaar musiceren staat voorop !

Beluister hier een compilatie van de  meespeel CD-Blues in Focus deel 1.

Om een indruk te krijgen van het start-niveau vind je hieronder een sample van les 1.

Eb sax partituur van ‘BlueRhythm’

Bb sax partituur van ‘BlueRhythm’

C  fluit partituur van ‘BlueRhythm’

Check@web

In de boeken van Blues in Focus staan bij elke les unit verwijzingen naar geluids- en filmfragmenten.
Zij hebben betrekking op de muziekstijl en het onderwerp van de betreffende les unit.
Het beluisteren / bekijken van de fragmenten zet de lessen in deze methode in een breder perspectief..

-Les Unit 1 –

Een eerste ontmoeting met de Blues

Als je luistert naar een rockende band met een gitarist die zijn oorverdovende scheurende Blues licks
ten gehore brengt, is het moeilijk voor te stellen dat de Blues eigenlijk is ontstaan vanuit “Worksongs”
-gezongen werkliederen door Afrikaanse slaven op de Amerikaanse katoen plantages….

Vanaf begin 19de eeuw heeft de Blues zich niet alleen ontwikkeld als een opzichzelf staande muziekstijl,
maar ook zijn invloed in andere muziekstijlen doen gelden. Zo zijn vooral de Jazz, Soul, Funk en Pop muziek doordrenkt van Blues geluiden – grollen, scheuren, honken en natuurlijk de klagende “Blue Notes” waarin je het Blues effect herkent.

Eigenlijk kan niemand anders je beter vertellen wat “Blues” is dan één van de eerste bekende Blues zangers Howlin’Wolf…….

Summertime

Als je -Les Unit 1- van het boek ‘Blues in Focus’ hebt doorgewerkt, zou je op een stuk als ‘Summertime’ een eigen improvisatie moeten kunnen spelen. Je kunt daarvoor de swingende Backing track (meespeel track) hieronder gebruiken. Van de vele versie’s die je van ‘Summertime’ kunt vinden op het NET, vind ik die van ‘Kenny G’ het meest bluesy en relaxed klinken. Een sfeer van weemoed, berusting en sentiment, terugdenkend aan een mooie zomertijd….. en hoe virtuoos….    Veel succes en vooral plezier.

Eb.summertime

Bb.summertime

C.summertime

.

– Les Unit 2 –

Bigband Swing

Om het geweldige akoestische spektakel te kunnen ervaren van een BigBand (5 saxofoons, 5 trombone’s en
5 trompettisten met een swingende ritmesectie, raad ik je aan om zo’n orkest eens live te gaan beluisteren!
Op de vraag van veel leerlingen wat nu de ultieme swing in Jazzmuziek is antwoord ik steenvast: Luister naar het nummer “Splanky” gespeeld door Count Basie en zijn BigBand … Dat swingt werkelijk de pan uit!!

Niet vreemd dat in New Orleans/Amerika rond 1920 al flink gedanst werd op BigBand muziek van bandleiders als Count Basie, Bennie Goodman en Fletcher Henderson; zij waren de pioniers van de Jazzmuziek en ontwikkelden
zich tot de helden van de bigband swing die in de  jaren dertig zijn  hoogtepunt in populariteit zou bereiken.

1935 wordt als de start van het gouden bigband tijdperk gezien, niet vreemd dat dit samenviel met de beste jaren van de radio (voor die tijd het nieuwe medium!). De Amerikaanse radio had inmiddels een bereik van 90 miljoen luisteraars in steden als New York, Chicago en Los Angels; Zo werd de bigband swing, en daarmee de Jazz muziek
in een korte tijd inmens populair bij veel Amerikanen.

– Les Unit 3 –

Van het platteland naar de grote stad, de Elektric City Blues.

Blueszanger -gitarist Muddy Waters nam de akoestische blues van het platteland mee naar de stad (Chicago) en ging al snel elektrische instrumenten gebruiken in zijn band (Howling Wolf werd zijn vaste zanger). Zijn bijdrage aan het ontstaan van  de Elektric City Blues of Chicagoblues was groot, het stuk met de titel  “Mannis Boy” (fragment 1) is nog steeds een belangrijke standard in het Blues reportoir.
Fragment 2 – De film “Cadilac Records” verteld ons over de oprichting van één van de eerste grote blues opnamestudio’s in de stad Memphis.
Fragment 3 – Saxofonist  Willis Jackson is stereotype voor hoe veel bluessaxofonisten in die tijd klonken.
Fragment 4 idem saxofonist A.C. Reed

Heb je de derde les unit van ‘Blues in Focus’ deel 1 bestudeerd, dan kun je op het bekende Bluesnummer
‘ I’ve Got My Mojo Working’  een improvisatie spelen. Download en speel het thema van de ‘MojoBlues’
mee met de Jimmy Smith track …..

Partituren Mojo Blues

Eb.MojoBlues

Bb.MojoBlues

C.Mojo Blues

– Les Unit 4 –

Articulatie oefeningen (geen geluids- filmfragmenten).

– Les Unit 5 –

Storyville – waar de wieg van de Jazz stond.

Zowel de Blues als de Jazz  zijn ontstaan in de delta van de Mississippi, met als centrum de stad New Orleans. De eerste grote solisten als trompettisten King Oliver, Louis Arm- strong en saxofonist  Lester Young  kwamen hier vandaan (Sopraan saxofonist Sydney Bechet is ook in New Orleans geboren, maar dan wel in Frankrijk!). De stadswijk Storyville was de rosse buurt van New Orleans.Vanaf 1900 ontstond hier een smeltkroes van Blues, Ragtime, Boogie Woogie, Dixieland, Hot Jazz en Gospel.

– herhaling Les Unit 2 –

– Keep the Soul alive!! –

Het stuk “Soulmates”  -blz. 26 van Blues in Focus 1-  heeft een echte Soul Groove.

De benaming  “Soul” (bezieling, diep van binnenuit) werd v.a. de jaren `60 gebruikt voor de zwarte amusementsmuziek die een voortzetting was van de R&B (rhythm & Blues), Rock & Roll en Gospel. De stampende ritmische patronen van bas en drums, die soms  vrij ingewikkeld zijn, dwingen het publiek nog steeds tot dansen.

Grote namen van de Soul zijn vooral ” Mr. Feel Good” James Brown, zowaar de uitvinder van de onweerstaanbare dansbare soulgroove als bijvoorbeeld “Cold Sweat”. Als je goed naar fragmenten 3 en 4 kijkt, weet je meteen waar Michael Jackson zijn danspasjes vandaan had!!

Andere populaire soulzangers zijn: Otis Redding, Marvin Gaye, Aretha Franklin; en saxofonisten als King Curtis, A.C. Reed, Ronnie Laws, Pee Wee Ellis en Maceo Parker (voor een lange tijd de vaste bariton- later altsaxofonist  in James Brown`s band).

Download hier een partituur van de baritonsaxofoonpartij van Soulmates.

Baritonsax partituur van ‘Soulmates’